نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

چشم انداز وبگاه : نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا برای آگاهی بیشتر انسان
ماموریت : نگارش و تولید محتوای مفید در همان راستا
موضوعات تحریریه : اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی ( با نگاهی علمی )
نویسنده : زهره دارابیان

"چشم ها را باید شُست" ؛
این شستشو آب نیاز دارد ؛
آب روشنایی است ؛
آب آگاهی است ؛
و در این بی آبی چشمه های خشک و جهالت را چه کنیم ؟
"جور دیگر باید دید" !
آب بها باید داد ،
از برای این آگاهی .

آخرین نظرات

سلام ؛

وایبر گوشی همراهچند وقتی می شد که عضو چند گروه Viber بودم ، هر چند این کار برای من خیلی خوشایند نیست ، چون اصولاً ارتباط چهره به چهره برای من جذابیت خیلی بیشتری داره و دلیل اون هم اینه که وقتی رو در رو با افراد حرف می زنم می تونم واکنش اون ها رو نسبت به گفته هام ببینم و یا حدس بزنم اون الان در چه شرایطیه ؟ آیا میشه ادامه داد یا نه ؟ و خیلی چیزای دیگه ... دقیقا به همین علت از صحبت های تلفنی هم بیزارم . قبل از عضویت در این گروه های فامیلی و دوستان و ... مدت زیادی بود که از این نرم افزار برای پشتیبانی فروشگاهمون استفاده می کردیم و چون اطلاعات پشتیبانی خیلی امنیتی نیستند سعی کردیم از یک ابزار دم دستی که اغلب روی گوشی هاشون نصب دارن استفاده کنیم . اما پس از عضویت مرتبا از طرف اعضای دیگه ، مشتری ها ، دوستان و آشنایان به گروه های مختلف دعوت می شدم و واکنش من هم بخاطر مشغله زیاد تنها یک چیز بود : Leave & Dellet

ولی وجود چند نکته خیلی برای من عجیب بود و بسیار عصبانی بودم که تا این اندازه محدود شده بودم و در یک فضای بی در و پیکر گیر افتاده بودم . در اینجا به وجوه مختلفی از نقض قانون شهروندی در Viber اشاره می کنم که بد نیست شما هم بدونید :

 

عضویت بدون تایید در گروه :

همان طور که شما هم می دانید عضویت در Viber بدون تایید و خواسته شما صورت می گیرد . شما ممکن است به یک گروه تبلیغاتی دعوت شوید که اصلاً هیچ یک از اعضای آن را نشناسید . بله شما می توانید به رای و اراده خود آن گروه را ترک کنید ، اما تا زمانی که از این قضیه با خبر شوید .

 

ارسال محتوای اجباری برای گوشی همراه شما :

خیلی از افراد هنوز نمی دانند بطور پیش فرض Viber طوری تنظیم شده که تمام محتواهای ارسالی برای شما را دانلود می کند چه شما بخواهید آن را ببینید چه نخواهید و معمولاً در پوشه ای به نام Viber Downloads نگهداری می شود . تازه نکته خیلی جالب تر این جاست که اگر شما روی گوشی خود وایبر داشته باشید و با همان شماره موبایل از وایبر دسکتاپ روی مثلا لپ تاپ خود هم استفاده کنید هر محتوا دو بار در گوشی و لپ تاپتان دانلود خواهد شد . این مساله برای من که در محل کارم از یک وایبر برای ارتباط با مشتری استفاده می کنم سه بار اتفاق می افتد ، چون با یک شماره مختص پشتیبانی فروش روی یک گوشی و دو سیستم ویندوز بیس وایبر نصب داریم !

 

اضافه کردن یک عضو جدید به گروه ، راه برگشتی ندارد :

اگر شما یک گروه بزنید و کسی را به گروه دعوت کنید به دلیل ویژگی اول بدون تایید وارد گروه شده و اگر شما به هر دلیلی مثل گذاشتن محتواهای ناجور بخواهید او را حذف کنید هرگز نمی توانید چنین کاری کنید . این کار دست اوست که بخواهد گروه را ترک کند یا بماند . پس شما ناچارید حضور او را تحمل کنید یا خودتان گروه را ترک کنید .

 

نمایش موقعیت شما توسط GPS :

وایبر لوکیشن موقعیت یاباکثر گوشی های Android مجهز به موقعیت یاب هستند و خیلی از نسخه های Viber بطور پیش فرض موقعیت مکانی شما را در هر زمان اگر به اینترنت وصل باشید به تمام اعضای گروه نشان خواهند داد ، هر چند که پشتیبانی سایت Viber ادعا می کند این ویژگی بطور پیش فرض خاموش است اما من به شخصه خیلی از افراد بی اطلاع را دیده ام که بدون هیچ دستکاری در تنظیمات موقعیت یابشان در وایبر فعال بوده است . علامتی که در تصویر نشان داده شده همان موقعیت مکانی شماست که پس از کلیک روی آن شخص به Google-Map منتقل شده و آدرس جایی که شما در هر لحظه در آن باشید را مشاهده می کند . البته این ویژگی قابل خاموش شدن است اگر بدانید که اصلا چنین امکانی وجود دارد .

نقشه گوگل وایبر

حالا پس از خواندن این چند مورد حتما خیلی از خوانندگان بخاطر علاقه ای که به بودن در فضاهای مجازی این چنینی دارند خواهند گفت : حالا که چی ؟ کجای این نقض قوانین شهروندی هست ؟

 

تصور کنید نیمه های شب در صورتی که گوشی شما روشن باشد می توانید عضو هزاران گروه وایبری شوید بدون اینکه حتی در جریان باشید ، تمام اعضای دیگر گروه می توانند برای شما فیلم ، عکس و متن بفرستند بدون اینکه شما بخواهید و خبر داشته باشید ، اگر گوشی شما به اینترنت Wire-less متصل است خیلی برایتان مشهود نخواهد بود اما اگر یادتان رفته اینترنت دریافتی از اپراتور سیم کارت خود را خاموش کنید تمام حجم شما بابت دانلود محتواهای ناخواسته مصرف خواهد شد و اگر این محتواها اغلب فیلم و چند رسانه ای باشند قطعا هنگام صبح با یک گوشی هنگ کرده روبرو خواهید بود چون رم گوشیتان سرریز کرده است و باید خالی شود .

 

همه این مطالب با گذشت از سیستم های ناامن جاسوسی و سرقت اطلاعاتی است که از شما صورت می گیرد . نظر من این است حداقل با رعایت یک سری موارد امنیت نداشته این نرم افزارها را کمی ارتقاء دهید . این امنیت که شما آن را کنترل می کنید امنیت در برابر دید عامه افراد و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی ابتدایی شماست و شما هرگز قادر نخواهید بود جلوی هکر ها و موسسه تولید کننده وایبر را بگیرید تا اطلاعات شما را ندزدند ، چرا که اگر بخواهیم خیلی محتاطانه عمل کنیم ابتدا باید سراغ این پرسش رفت که اصلا ً گوشی همراه (صرف نظر از سیستم عامل و تولید کننده)جای مطمئنی برای نگهداری اطلاعات شماست یا خیر ؟

فقط بدانید که پاسخ این پرسش قطعاً خیر است . حال اگر از گوشی بگذریم و به سیستم عامل برسیم دیگر دفاعی در برابر سیستمی چون Android وجود ندارد که پایه گذارش گوگل است ، شرکتی که ظاهراً در بین مردم بسیار شناخته شده و محبوب است اما ناچاراً باید تابع قوانین کشور امریکا باشد . قوانینی که علناً در سایت کاخ سفید ایرانیان را بدون هیچ گونه اغماض و حتی استثنائی تروریست می داند و استفاده از کلیه سرویس های مفیدش همچون Google-Code ، Google Analytic ، Google Apps را برای کاربران ایرانی تحریم کرده است .

شاید شما تا به حال اسم این سرویس ها را هم نشنیده باشید ، اکثر کاربران این سرویس ها طراحان وبسایت ، مهندسان ، برنامه نویسان و افرادی که مهارت های استفاده از کامپیوترشان در حد نسبتا بالایی قرار دارد و در جهت پیشرفت و توسعه امکانات کارشان است .

مردم معمولی اغلب نظرشان همین است : گور بابای تحریم ، ما که چیزی تو گوشیمون نداریم بخوان بدزدن و جملاتی از این دست ...

اما هرگز اطلاع ندارند ضررها گریبان چه کسانی را می گیرد ؟

افراد موثری که به فکر پیشرفت کشور خود هستند ، افرادی که گاهی با رفتن از ایران شاید جایگاه اجتماعی بهتری را تجربه کنند ولی بخاطر مردم و میهن خود از این کار انصراف داده اند و دلسوزانه پای کار ایستاده اند .

 

سخن آخر اینکه درست است که ما شرایط اقتصادی سختی را تجربه می کنیم .

درست است در سال های پس از جنگ خواهان برآورده شدن آرزوهای بسیاری ناکام مانده ایم .

درست است که برخی اعضای دولت با تصمیمات نا بخردانه و نابهنگام و بدون آمادگی مردم فشار روانی زیادی را به جامعه تحمیل کرده اند .

درست است که ما به ایده آل های خود دست نیافته ایم .

فساد مالی و اختلاص های کلان واقعا دردناک است .

ولی با همه این اوضاع و شرایط آیا فروختن همه چیز به یک بیگانه مشکلی را حل خواهد کرد ؟

 

حرف من این است : خود فروشی به بیگانه راه حل این مشکلات نیست ، که اگر بود ما تا امروز شاهد تاثیرات آن در جامعه خود بودیم .

 

 

نظرات  (۲)

  • محمد ممیزی
  • جالب بود چرا که با نگاهی باز به وایبر نگاه کردید ولی چند تا نکته 
    درباره موقعیت جغرافیایی که میتونین به راحتی گزینه مربوطه رو غیر فعال کنید !
    درباره امنیت اندروید کاملا موافقم و هیچ حقی برای کاربرانش در عمل وجود نداره 
    درباره شیوه عضو گیری و اینکه بعضی افراد رو نمیتونین از گروه اخراج کنین حق با شماست ولی برنامه های دیگری مثل واتس اپ همچین قابلیت هایی رو افزوده 
    یکی از دلایل شهرت وایبر با وجود نواقص بسیار زیادش ،لج باز بودن مردم هست !!! آدم از هرچیزی که منع بشه بیشتر به سمتش میره ...از بس گفته شد وایبر نصب نکنین اسرائیلی است ،این شد که معروف تر از سابق شد 
    پاسخ:
    متشکر از نظرتون آقای ممیزی

    بله حق باشماست و اطلاع دارم از اینکه تمام این تنظیمات مثل دانلود بدون اجازه محتواها رو هم میشه عوض کرد ولی پیش فرضش اینه که اون شکلی باشه و قشری که معمولا سواد کامپیوتر ندارند اما گوشی اندروید دارند اصلا ذهنشون هم به این چیزها نمی رسه چه رسد به اینکه اصلا این نیاز رو حس کنند ! و بعد برن سرچ کنن !! و بعد از پشتیبانی سایت وایبر !!! بفهمن چطور میشه تنظیمات رو تغییر داد !!!! اما بله خب قشر جوان خیلی هاشون با آزمون و خطا هم که شده پی به این موضوع می برن (مشاهدات عینی)

    بله من هم با شما موافقم و این حتما بخش عمده ایش از عملکرد ضعیف صدا و سیماست که فقط بلده تا یه چیزی بیخ پیدا می کنه و به سرحدِ انحطاط و فروپاشی نزدیک میشه برنامه سازی بکنه و توش بگه بکن ! نکن ! همین و بس و هیچ کس ، هیچ ارگانی به اندازه سیمای جمهوری به این مملکت خیانت نکرده تا امروز :)

    نظر خصوصیتون رو هم خوندم . سپاس از توجه شما
    موفق باشید!
  • مامان اعظم
  • سلام ...
    از اطلاع رسانی مفیدت ممنون .
    پاسخ:
    سلام بر شما ؛
    خواهش می کنم وظیفه ما آگاه کردن همدیگست ، برای زندگی بهتــر :)

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی