نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

چشم انداز وبگاه : نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا برای آگاهی بیشتر انسان
ماموریت : نگارش و تولید محتوای مفید در همان راستا
موضوعات تحریریه : اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی ( با نگاهی علمی )
نویسنده : زهره دارابیان

"چشم ها را باید شُست" ؛
این شستشو آب نیاز دارد ؛
آب روشنایی است ؛
آب آگاهی است ؛
و در این بی آبی چشمه های خشک و جهالت را چه کنیم ؟
"جور دیگر باید دید" !
آب بها باید داد ،
از برای این آگاهی .

آخرین نظرات

کدورت شبکه اجتماعی

سلام ؛ امروز بیشتر وقت عزیز و گران مایه خودم و برخی اقوامم جهت رفع سوء تفاهمات در یک گروه خانوادگی شد و افسوس خوردم که چرا ... ؟ اولین بار نیست که برای خودم یا سایر افراد چنین اتفاقی می افتد . برای همین تصمیم گرفتم یک سری راهکار برای جلوگیری از این سوء تفاهمات ارائه کنم . چرا که واقعا باعث دلسوزی است که می بینم خیلی از افراد داخل این شبکه ها قربان صدقه هم رفته و در جایی ممکن است بخاطر عدم شناخت نسبت به یکدیگر از گفته ها و نوشته های هم برداشت های نادرستی کنند و تصور کنند طرف مقابل قصد ناراحت کردن آن ها داشته است و این مساله بعد ها به بیرون از شبکه ها کشیده شده و باعث کدورت در ارتباطات فامیلی می گردد . در حالی که واقعا ً در 90 درصد موارد اینطور نیست و قصد بدی در کار نمی باشد .

 

حتما شما هم اخبار شبکه های اجتماعی را پس از هر اتفاق سیاسی ، هنری ، اقتصادی و ... شنیده اید . کم نیستند چهره های معروف مثل سیاستمداران ، بازیگران و ... که آن ها نیز دستخوش این سوء تفاهم ها شده اند .

 

توصیه ها و دلایل : (اگر شما هم توصیه ای دارید حتما در نظرات قرار دهید تا به متن اصلی اضافه کنم)

شناخت افراد از یکدیگر و اشتراک عقاید : شما ممکن است به یکی از اعضای خانواده یا فامیل خیلی وابستگی عاطفی هم داشته باشید و به او علاقمند باشید اما دلیل نمی شود که او را کامل بشناسید . هر فردی دارای عقیده و نظر منحصر به فرد است و طبیعت انسان اینگونه ایجاب می کند که عقایدش را مطرح کند ، چون هر کس تصور می کند بهترین طرز فکر دنیا مال خود اوست . بنابراین سعی کنید اگر کسی چیزی که واقعا ً مبادی آداب اجتماعی گروه است را به اشتراک می گذارد یا نظری برای شما درج می کند ، سریع واکنش عاطفی نشان ندهید یا دلخور نشوید . می توانید علت این کار را از او جویا شوید .

 

خطوط قرمز اشتراک گذاری ها : سعی کنید هر مطلبی را در هر گروهی نشر ندهید . مثلا به کم ترین و بیشترین مقطع سنی حاضر در گروه دقت کنید و یا میزان صمیمیت افراد گروه با شما و درخور فضا اشتراک دهید . مثلا معمولا ما در فضاهای دوستان هم سن و سال حتی درباره مسائل زناشویی و از این دست که جزء خطوط قرمز هستند به راحتی صحبت و یا حتی شوخی می کنیم و ایرادی هم ندارد چون مربوط به آن فضاست و به بیرون درز پیدا نمی کند . اما مثلا هیچ گاه با پدر خود یا دختر عمه سن و سال دار خود چنین شوخی هایی را نمی کنیم .

 

لحن و زبان بدن : لحن ، عنصر بسیار مهمی در حرف زدن است . لحن که جزئی از زبان بدن ماست به خوبی به ما می رساند که شخص دقیقا چه منظوری داشته است . وقتی ما شخص را نمی بینیم نه حرکات دست و صورتش را می بینیم و نه لحن او را . پس شناسایی شرایط مخاطب بسیار دشوار خواهد شد . بنابراین سعی کنید خوشبین باشید و حتی المقدور با لحنی آرام متن ها را از نظر بگذرانید و با تصورات منفی پیش نروید که به سوء تفاهمات دامن نزنید .

 

عذرخواهی و بخشش : سعی کنید در صورت سوء تفاهم ایجاد شده راحت عذرخواهی کنید ، از معذرت خواهی کردن ، پوزش خواستن و احساس شرمندگی کردن هراسی نداشته باشید . هر چند برخی مواقع ممکن است طرف مقابل از این موضع شما سوء استفاده کند ولی شما هم می توانید او را آرام کنید که واقعا قصد بدی پشت کارتان نبوده و از او بخواهید کوتاه آمده و شما را ببخشد تا مساله زود جمع و جور شده و خاتمه یابد .

 

جواب در جواب : مدام به دنبال جواب دادن نباشید و اگر کسی خیلی به شما می توپد سعی کنید فضا را آرام کنید . جواب دادن در فضای مجازی واقعا کند پیش می رود و اگر در فضای فیزیکی اتفاق بیفتد مطمئن هستم که افراد بی مهابا به یکدیگر توهین نخواهند کرد و همدیگر را زیر سوال نمی برند چون بر اساس تجربه هزاران ساله ارتباط حضوری می دانند عاقبت توهین ، بالا بردن صدا و یا خدشه دار کردن شخصیت افراد دیگر چه می تواند باشد . اما در فضاهای تحت وب چنین پیش بینی هایی کمتر اتفاق می افتد و شاید کدورت های دیرینه و زخم های کهنه نیز بخاطر یک موضوع واقعا بی اساس و بی مقدار سر وا کنند .

 

تخریب شخصیت یا تحلیل رفتار : این فن که جزئی از آموزه های فنون مذاکره هست بسیار ناشایست است و معمولا شخص مرتکب این خطا در مذاکراتش بازنده است (منظورم هر نوع مذاکره ای حتی اقتصادی است ) سعی کنید رفتار ها را از شخصیت ها فاصله دهید . امکان دارد شما عصبانی باشید و از روی عصبانیت سریع چیزهایی را بنویسید که شخصیت طرف مقابل تحقیر شود . هیچ کس تحقیر شخصیت را نمی پسندد .

 

انصاف و سرزنش : در برداشت هایتان انصاف به خرج دهید . اگر کسی غیر عامدانه چیزی گفت (نوشت) که واقعا قصد بدی نداشت او را زیاده از حد سرزنش نکنید . یک تذکر کوچک کافی است .

 

حساسیت های زنانه : اگر دقت کنید معمولا ً این کشمکش ها در بین خانوم ها اتفاق می افتد . دلیلش هم مشخص است حساس تر بودن و وابستگی شدید به عواطف . خودتان را کنترل کنید . قرار نیست در چند لحظه تمام روابطتان را به باد فنا بدهید . آرام باشید ، آرام باشید ، عصبی نشوید و سعی کنید به عنوان یک فرد دلسوز و حامی افراد دیگر به قضایا نگاه کنید . اگر مدام بخواهید از دست هر کسی ناراحت بشوید دنیا به کامتان تلخ خواهد شد . از عواطف خود به شکل مثبت کمک بگیرید . مثلا با خود مرور کنید : حالا چیز خیلی مهمی هم نیست ، شاید قصد بدی نداشته واقعا ، او هم حق اظهار نظر داره ، ولی می تونم بهش بگم طور بهتری بیان کنه . لطفا گیس و گیس کشی راه نیندازید .

 

با واقعیت ، واقع بینانه کنار بیایید ؛ قرار نیست تمام عالم قربان صدقه ما بروند . قرار است هر یک از ما مورد پسند جمع مربوط به همان علایق و سلایق باشیم . ولی آزادی بیان از یاد نرود که حق همه است و شما نمی توانید انتظار داشته باشید چیزی تایپ کنید و کسی پاسخی ندهد . چرا که شبکه اجتماعی است . مثل این است که شما در یک مهمانی خانوادگی یک موضوع را مطرح کنید و همه ساکت بنشینند و یا فقط بخندند . خوب مشخص است که در هر جمعی تنوعی از سلایق وجود دارد و هر کس تمایل دارد که سهمی از وقت را به صحبت های خودش اختصاص دهد .

 

ماهیت و ذات شبکه اجتماعی : like کردن ، حتی Dislike کردن ، کامنت گذاشتن و پی نوشت زدن به حرف های اعضای یک گروه اجتماعی خیلی طبیعی ، بدیهی و عادی است . این را بپذیرید . خیلی ها را دیده ام که می گویند : اصلا یه پولی به این بدیم حرف نزنه بهتره ، دهنشو نمی بنده که ، یا انقدر بدم میاد هر چی می نویسم باید بیاد یه زری بزنه . خوب اگر این ها برای شما سخت است و اذیتتان می کند بهتر است فعالیت خود را محدود و کم کنید چون پس از مدتی آسیب می بینید و از اضطراب واکنش های احتمالی تنتان می لرزد . واقع بین باشید و با تکنولوژی به راحتی وفق پیدا کنید . همیشه نظرات مخالف وجود دارند . پس ما باید تکنیک های برخورد را خوب فرا بگیریم .

 

دغدغه های مختلف از حضور در شبکه های اجتماعی : سعی کنید از این فضا استفاده کنید تا دوستان هم سلیقه خود را بیشتر بشناسید . گاهی خیلی ها خیلی زیاد با هم فرق دارند خوب این چیز بدی نیست ، اینطور افراد بیشتر با هم سلام و علیک دارند و خیلی حرف های خصوصی ندارند . اما برخی اینطور نیستند ، که شامل اغلب اعضای جامعه می شود . تحمل افرادی که زیادی با بقیه متفاوت هستند کمی سخت است ولی ممکن است . سعی کنید بفهمید دغدغه او چیست به جای اینکه خودتان را از او دور کنید . شناختن افراد می تواند خیلی جالب تر از دوری کردن از آن ها باشد .

 

 

 

نظرات  (۱)

با سلام .میخواستم اجازه بگیرم برای کپی کردن مطلبتون و انتشار اون.
پاسخ:
این موضوع : کپی کردن مطالب رو بطور کلی و برای همیشه در یک پست مطرح کردم در Page اول هست . با ذکر منبع حتما میشه نیازی هم به اجازه نداره . ذکر منبع هم صرفا به این دلیل که بقیه مطالب و مقالات جدید هم خونده بشه

ممنون از توجهتون به مطالب من و وفاداری به حقوق مولف
در پناه خدا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی