سلام ؛ امروز بیشتر وقت عزیز و گران مایه خودم و برخی اقوامم جهت رفع سوء تفاهمات در یک گروه خانوادگی شد و افسوس خوردم که چرا ... ؟ اولین بار نیست که برای خودم یا سایر افراد چنین اتفاقی می افتد . برای همین تصمیم گرفتم یک سری راهکار برای جلوگیری از این سوء تفاهمات ارائه کنم . چرا که واقعا باعث دلسوزی است که می بینم خیلی از افراد داخل این شبکه ها قربان صدقه هم رفته و در جایی ممکن است بخاطر عدم شناخت نسبت به یکدیگر از گفته ها و نوشته های هم برداشت های نادرستی کنند و تصور کنند طرف مقابل قصد ناراحت کردن آن ها داشته است و این مساله بعد ها به بیرون از شبکه ها کشیده شده و باعث کدورت در ارتباطات فامیلی می گردد . در حالی که واقعا ً در 90 درصد موارد اینطور نیست و قصد بدی در کار نمی باشد .
حتما شما هم اخبار شبکه های اجتماعی را پس از هر اتفاق سیاسی ، هنری ، اقتصادی و ... شنیده اید . کم نیستند چهره های معروف مثل سیاستمداران ، بازیگران و ... که آن ها نیز دستخوش این سوء تفاهم ها شده اند .
توصیه ها و دلایل : (اگر شما هم توصیه ای دارید حتما در نظرات قرار دهید تا به متن اصلی اضافه کنم)
شناخت افراد از یکدیگر و اشتراک عقاید : شما ممکن است به یکی از اعضای خانواده یا فامیل خیلی وابستگی عاطفی هم داشته باشید و به او علاقمند باشید اما دلیل نمی شود که او را کامل بشناسید . هر فردی دارای عقیده و نظر منحصر به فرد است و طبیعت انسان اینگونه ایجاب می کند که عقایدش را مطرح کند ، چون هر کس تصور می کند بهترین طرز فکر دنیا مال خود اوست . بنابراین سعی کنید اگر کسی چیزی که واقعا ً مبادی آداب اجتماعی گروه است را به اشتراک می گذارد یا نظری برای شما درج می کند ، سریع واکنش عاطفی نشان ندهید یا دلخور نشوید . می توانید علت این کار را از او جویا شوید .
خطوط قرمز اشتراک گذاری ها : سعی کنید هر مطلبی را در هر گروهی نشر ندهید . مثلا به کم ترین و بیشترین مقطع سنی حاضر در گروه دقت کنید و یا میزان صمیمیت افراد گروه با شما و درخور فضا اشتراک دهید . مثلا معمولا ما در فضاهای دوستان هم سن و سال حتی درباره مسائل زناشویی و از این دست که جزء خطوط قرمز هستند به راحتی صحبت و یا حتی شوخی می کنیم و ایرادی هم ندارد چون مربوط به آن فضاست و به بیرون درز پیدا نمی کند . اما مثلا هیچ گاه با پدر خود یا دختر عمه سن و سال دار خود چنین شوخی هایی را نمی کنیم .
لحن و زبان بدن : لحن ، عنصر بسیار مهمی در حرف زدن است . لحن که جزئی از زبان بدن ماست به خوبی به ما می رساند که شخص دقیقا چه منظوری داشته است . وقتی ما شخص را نمی بینیم نه حرکات دست و صورتش را می بینیم و نه لحن او را . پس شناسایی شرایط مخاطب بسیار دشوار خواهد شد . بنابراین سعی کنید خوشبین باشید و حتی المقدور با لحنی آرام متن ها را از نظر بگذرانید و با تصورات منفی پیش نروید که به سوء تفاهمات دامن نزنید .
عذرخواهی و بخشش : سعی کنید در صورت سوء تفاهم ایجاد شده راحت عذرخواهی کنید ، از معذرت خواهی کردن ، پوزش خواستن و احساس شرمندگی کردن هراسی نداشته باشید . هر چند برخی مواقع ممکن است طرف مقابل از این موضع شما سوء استفاده کند ولی شما هم می توانید او را آرام کنید که واقعا قصد بدی پشت کارتان نبوده و از او بخواهید کوتاه آمده و شما را ببخشد تا مساله زود جمع و جور شده و خاتمه یابد .
جواب در جواب : مدام به دنبال جواب دادن نباشید و اگر کسی خیلی به شما می توپد سعی کنید فضا را آرام کنید . جواب دادن در فضای مجازی واقعا کند پیش می رود و اگر در فضای فیزیکی اتفاق بیفتد مطمئن هستم که افراد بی مهابا به یکدیگر توهین نخواهند کرد و همدیگر را زیر سوال نمی برند چون بر اساس تجربه هزاران ساله ارتباط حضوری می دانند عاقبت توهین ، بالا بردن صدا و یا خدشه دار کردن شخصیت افراد دیگر چه می تواند باشد . اما در فضاهای تحت وب چنین پیش بینی هایی کمتر اتفاق می افتد و شاید کدورت های دیرینه و زخم های کهنه نیز بخاطر یک موضوع واقعا بی اساس و بی مقدار سر وا کنند .
تخریب شخصیت یا تحلیل رفتار : این فن که جزئی از آموزه های فنون مذاکره هست بسیار ناشایست است و معمولا شخص مرتکب این خطا در مذاکراتش بازنده است (منظورم هر نوع مذاکره ای حتی اقتصادی است ) سعی کنید رفتار ها را از شخصیت ها فاصله دهید . امکان دارد شما عصبانی باشید و از روی عصبانیت سریع چیزهایی را بنویسید که شخصیت طرف مقابل تحقیر شود . هیچ کس تحقیر شخصیت را نمی پسندد .
انصاف و سرزنش : در برداشت هایتان انصاف به خرج دهید . اگر کسی غیر عامدانه چیزی گفت (نوشت) که واقعا قصد بدی نداشت او را زیاده از حد سرزنش نکنید . یک تذکر کوچک کافی است .
حساسیت های زنانه : اگر دقت کنید معمولا ً این کشمکش ها در بین خانوم ها اتفاق می افتد . دلیلش هم مشخص است حساس تر بودن و وابستگی شدید به عواطف . خودتان را کنترل کنید . قرار نیست در چند لحظه تمام روابطتان را به باد فنا بدهید . آرام باشید ، آرام باشید ، عصبی نشوید و سعی کنید به عنوان یک فرد دلسوز و حامی افراد دیگر به قضایا نگاه کنید . اگر مدام بخواهید از دست هر کسی ناراحت بشوید دنیا به کامتان تلخ خواهد شد . از عواطف خود به شکل مثبت کمک بگیرید . مثلا با خود مرور کنید : حالا چیز خیلی مهمی هم نیست ، شاید قصد بدی نداشته واقعا ، او هم حق اظهار نظر داره ، ولی می تونم بهش بگم طور بهتری بیان کنه . لطفا گیس و گیس کشی راه نیندازید .
با واقعیت ، واقع بینانه کنار بیایید ؛ قرار نیست تمام عالم قربان صدقه ما بروند . قرار است هر یک از ما مورد پسند جمع مربوط به همان علایق و سلایق باشیم . ولی آزادی بیان از یاد نرود که حق همه است و شما نمی توانید انتظار داشته باشید چیزی تایپ کنید و کسی پاسخی ندهد . چرا که شبکه اجتماعی است . مثل این است که شما در یک مهمانی خانوادگی یک موضوع را مطرح کنید و همه ساکت بنشینند و یا فقط بخندند . خوب مشخص است که در هر جمعی تنوعی از سلایق وجود دارد و هر کس تمایل دارد که سهمی از وقت را به صحبت های خودش اختصاص دهد .
ماهیت و ذات شبکه اجتماعی : like کردن ، حتی Dislike کردن ، کامنت گذاشتن و پی نوشت زدن به حرف های اعضای یک گروه اجتماعی خیلی طبیعی ، بدیهی و عادی است . این را بپذیرید . خیلی ها را دیده ام که می گویند : اصلا یه پولی به این بدیم حرف نزنه بهتره ، دهنشو نمی بنده که ، یا انقدر بدم میاد هر چی می نویسم باید بیاد یه زری بزنه . خوب اگر این ها برای شما سخت است و اذیتتان می کند بهتر است فعالیت خود را محدود و کم کنید چون پس از مدتی آسیب می بینید و از اضطراب واکنش های احتمالی تنتان می لرزد . واقع بین باشید و با تکنولوژی به راحتی وفق پیدا کنید . همیشه نظرات مخالف وجود دارند . پس ما باید تکنیک های برخورد را خوب فرا بگیریم .
دغدغه های مختلف از حضور در شبکه های اجتماعی : سعی کنید از این فضا استفاده کنید تا دوستان هم سلیقه خود را بیشتر بشناسید . گاهی خیلی ها خیلی زیاد با هم فرق دارند خوب این چیز بدی نیست ، اینطور افراد بیشتر با هم سلام و علیک دارند و خیلی حرف های خصوصی ندارند . اما برخی اینطور نیستند ، که شامل اغلب اعضای جامعه می شود . تحمل افرادی که زیادی با بقیه متفاوت هستند کمی سخت است ولی ممکن است . سعی کنید بفهمید دغدغه او چیست به جای اینکه خودتان را از او دور کنید . شناختن افراد می تواند خیلی جالب تر از دوری کردن از آن ها باشد .