نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

چشم انداز وبگاه : نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا برای آگاهی بیشتر انسان
ماموریت : نگارش و تولید محتوای مفید در همان راستا
موضوعات تحریریه : اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی ( با نگاهی علمی )
نویسنده : زهره دارابیان

"چشم ها را باید شُست" ؛
این شستشو آب نیاز دارد ؛
آب روشنایی است ؛
آب آگاهی است ؛
و در این بی آبی چشمه های خشک و جهالت را چه کنیم ؟
"جور دیگر باید دید" !
آب بها باید داد ،
از برای این آگاهی .

آخرین نظرات

راه های پیشگیری از کپی محصولقسمت چهارم : چه کنیم که از محصول ما در بازار کپی نکنند ؟

در واقع در این بخش پاسخ پرسش هایی را خواهم داد که خودم هم مدت زیادی به آن فکر و درباره اش تحقیق و پرس و جو کرده ام . راه کارهایی برای اینکه از محصول شما کپی نکنند یا دست کم اگر هم کپی کردند خیلی زود از بازار حذف شوند و یا خریدن زمان قبل از اینکه کسی قصد کپی کاری به کله اش بزند .

 

خیلی از محصولات تولیدی در سرتاسر دنیا درست یک هفته پس از ورود به بازار توسط چینی ها کپی شده و نسخه Fake آن در سایت هایی مثل Ebay به فروش می رسد . برخی معتقدند این فرآیند کپی کاری خیلی قبل تر از تولید نهایی محصول صورت گرفته است . یعنی هنگامی که شما به دنبال تولید کننده ایده یا فروشنده آن بودید . البته این مورد بیشتر به درد تجارت خارجی می خورد و بالاخص روابط تجاری با چین . چون هر محصول موفقی که می تواند به شکل انبوه در بازار به فروش برسد ، قطعاً خیلی زود در چین کپی خواهد شد . به همین منظور چند راه چاره وجود دارد . در چین تولید نکنید . یا اگر این کار را می کنید یک اصل کلی را فراموش نکنید ، چه در ایران و چه در چین از راهکار شماره 1 حتماً بهره مند شوید :

 

1) محصول در حال توسعه :

سعی کنید قالب ، محتوا ، قطعات و ... محصول خود را جوری تنطیم و طراحی کنید که قابلیت ارتقاء داشته باشد . اگر محصول شما با دانش فنی کافی طراحی شده باشد و بخش تحقیقات شما به حد کافی توانمند باشد می توانید یک محصول در حال توسعه تولید کنید . یعنی شما نسخه نهایی را وارد بازار نکنید . محصول را در چند نسخه با رفع نقایص احتمالی از دید مشتری و در مراحل تست طراحی کرده و در دو الی سه نوبت و هر بار یک نسخه توسعه یافته را به بازار عرضه کنید . در این صورت چند اتفاق می افتد :

الف) نسخه اول که بیرون آمد ، کپی کاران مشغول کار می شوند تا قالب بزنند ، محتوای آن را کپی کنند و ... (بسته به نوع محصول) 99.9999999 درصد آن ها فاقد بخش تحقیق و توسعه هستند که هیچ ، خودشان هم چیزی از محصول سر در نمی آورند که با چه مشقتی تهیه شده و چه تکنولوژی در آن به کار برده شده ، بنابراین آن ها که غافل از چند نسخه ای بودن محصول شما هستند یک قالب یکپارچه غیر قابل انعطاف و فقط و فقط با دید کپی برداری آماده می کنند . به محض اینکه محصول آن ها وارد بازار شد شما که از قبل آماده باش بوده اید و بازار را رصد می کردید تا نسخه جعلی خودش را رو کند سراغ نسخه توسعه یافته دوم رفته و به نوعی کپی کاران را در غافله جا بگذارید . هرگز مصرف کننده با وجود یک کالای توسعه یافته حاضر نخواهد بود به خرید نسخه بی کیفیت جعلی تن در دهد .

ب) نگاه مصرف کننده پس از مقایسه بین دو محصول برند شما را اعتبار بیشتری می بخشد ، چرا که نشان دهنده پویایی و دانش فنی و مهارت در تولید است که شما را قادر ساخته یک گام از سایرین جلوتر رفته و محصول را ارتقاء دهید .

ج) در این شرایط شما برگ برنده بیشتری برای بردن جنگ قیمت دارید ، چراکه محصول شما یک سر و گردن از محصول کپی کاران بالاتر است . کپی کاران اغلب پس از کپی کردن جنگ قیمت به راه می اندازند و کالای اصلی را از نظر قیمت که خیلی هم برای مشتری مهم است زیر سوال می برند ، چرا که آن ها غیر از این گزینه ، امتیاز دیگری ندارند . کپی کاران استاد کپی برداری در تولید هستند و به هر نحوی که اولین آن حذف هزینه های تحقیقات با دزدی از طرح و فکر بقیه است می باشد ، که با این روش تا حد زیادی آچمز خواهند شد .

 

اگر در چین تولید می کنید حتماً با کارخانجات و شرکت های بزرگ کار کنید ، چون آن ها نیاز به دانش فنی مهندسی خود را در درون خود شرکت و بخش تحقیقات رفع می کنند . تولید کننده های کوچک چینی اغلب دانش کافی ندارند و نمی توانند محصول شما را به شکل در حال توسعه و چند مرحله ای تولید کنند . تولید کننده های بزرگ از نظر فکری هم بسیار متفاوت هستند آن ها به فروش محصول در ابعاد ملیونی فکر می کنند ولی کوچکتر ها به ابعاد هزار تایی .

 

2) پخش نکردن زیاده از حد اطلاعات طرح و محصول :

اگر به دنبال واسطه های فروش یا پخش کالا در بازار هستید در همان ابتدا که طرح به نظرتان رسیده یا نمونه اولیه را زده اید جو گیر نشوید و برای 60 نفر محصول و اطلاعات جزئی را بفرستید . چرا که خیلی از کپی کاران متخصص فروش هستند و چون دانشی نداشتند وارد حوزه کپی کاری شده اند . آن ها زبان فروختن می دانند و هر چیزی که احساس کنند خوب فروش می رود حسابی آن ها را احساساتی خواهد کرد . یک فروشنده نیز نیاز به جزئیات محصول برای بازار یابی دارد . اما قبل از اینکه با یک تولید کننده واجد شرایط که از روی بیکاری تولید نمی کند ، صحبت کنید خیلی سراغ فروشنده ها نروید و از آن ها قیمت نخواهید ، چرا که این یک تهدید برای کپی کردن محصول شماست . می توانید اجزاء محصولتان را جدا جدا برایشان بفرستید یا از جزئیات خیلی سخنی به میان نیاورید یا آن را با کمی دستکاری برایشان توضیح دهید . به هر حال این نکته را در خاطر داشته باشید : هر چقدر تعداد افراد کمتری از طرح شما مطلع باشند بهتر است .

 

3) قرارداد های محکم :

شما برای اطمینان بهتر است قرارداد های بهتری بنویسید البته با فروشنده ها و تولید کننده ها . مثل اینکه آن ها را ملزم به تعهد کنید که از افشای موارد زیر خودداری کنند :

مواد اولیه تولیدی (توسط تولید کننده)

طرح محصول (توسط تولید کننده)

قیمت تمام شده یا درصد سود (توسط فروشنده)

تامین کننده های مواد اولیه (توسط تولید کننده)

و ... از این دست . هر چند این ها محکم کاری هستند و نمی شود با نوشتن قرارداد خیالتان 100 درصد راحت باشد .

 

4) رصد کردن بازار فروش خود :

حتماً حواستان به حجم فروش باشد . گاهی تولیدکننده ها حواسشان به محصولات دیگرشان می رود و ناگهان یک روز متوجه کاهش خرید از یک محصول می شوند وقتی از مشتری های سابق می پرسند شستشان خبردار می شود که بله یکی آن را کپی کرده است . پس می توانید از سوال کردن از مشتری ها از وضع بازار مطلع شوید ، ابتدا از قیمت و کیفیت شروع کنید ، آن ها خودشان داستان را برایتان شرح خواهند داد .

 

5) قرار دادن یک گپ تحقیقاتی در محصول :

بویژه در محصولات فنی مهندسی این مورد بسیار کاربرد دارد ، مخصوصاً که بخشی از محصول مثل موتور ، باتری ، آداپتور ، مصالح ، مواد اولیه پلیمری و ... تولید شرکت دیگری باشد . شما می توانید به منظور بهبود عملکرد قطعه خریداری شده از شرکت ثالث را دستکاری و سپس در محصول خود استفاده کنید . در این صورت کپی کاران که سطحی نگر هستند و مراحل تست شما را ندیده اند فکر نمی کنند شاید شما آن قطعه را نیز در فرآیند تولید دستکاری کرده باشید و عیناً از همان شرکت قطعه را خریده و جایگزین می کنند . این اتفاق به عینه در یکی از محصولات تولیدی خود ما هم افتاده است و تجربه جالبی در بخش تحقیقات شرکت بود . چرا که بدون دستکاری قطعه مورد نظر بخش اصلی طراحی شده توسط R&D می شکست و درست کار نمی کرد .

 

6) موقعیت و برند خود را تثبیت کنید :

در نهایت پس از طی تمام این مراحل سعی کنید تمام حواستان به این سمت و سو نرود که کپی کاران را دور بزنید ، شما یک اصل را از یاد نبرید ، همواره بکوشید به طرق مختلف برند خود را جا بیاندازید و موقعیت خود را از نظر اعتبار و وجهه در بازار هم پیش مصرف کننده و هم پیش واسطه های فروش تثبیت کنید ، به هر صورت ادامه حیات برای کسب و کاری که دارای اعتبار و جایگاه باشد خیلی آسان تر از کسی است که فقط به قصد فرصت طلبی و سوء استفاده پا به بازار شما گذاشته است و خیلی هم از عمر کسبش نمی گذرد . این افراد خیلی زود از صحنه حذف خواهند شد و اصلاً رقیب جدی ای برای شما نیستند .

 

7) کسب مجوزهای به درد بخور :

حتماً نشان تجاری خود را که روی لیبل محصولتان می زنید ثبت قانونی کنید ، چون در غیر این صورت حتی اگر با لیبل شما کالایتان را کپی و وارد بازار کنند هیچ راه دفاعی ندارید . اگر برایتان امکان دارد و محصولتان ارزشش را دارد مجوزهای مرتبط مثل مجوزهای وزارت ارشاد ، آموزش و پرورش ، وزارت صنعت و ... را برایش احراز کنید ، این مجوزها تا حدی از ایده شما در برابر کپی شدن محافظت می کنند و کمی هم کپی کاران را می ترساند . البته یادتان باشد کپی کاران خیلی از این حرف ها پررو تر هستند ، با وجود همه نوع مجوزی هم آن ها مشغول خواهند شد ولی به شکل غیرقانونی و زیرزمینی ، حداقل وجود مجوزها کار آن ها را غیرقانونی و قابل پیگرد قانونی خواهد کرد .

 

بخشی از قوانین مالکیت معنوی در امریکا :

 

انتخاب نام، نشانه، عبارت و غیره برای محصولات امری بسیار مهم می باشد . مجموعه چنین دارایی های ارزشمند غیر فیزیکی مالکیت فکری (IP) نام دارد که برای بی مانند بودن در آنها باید اقداماتی انجام دهیم. در ابتدا برخی وازه های مرتبط تعریف می شود :
- نشان تجاری یا trademark : ابزار یا نشانه ای است که از کلمات ، اسامی ، نمادها ، صداها و رنگ هایی که کالاها و خدمات یک شرکت را از دیگری متمایز می کند محافظت می کند. معمولا تا زمان تجاری ماندن قابل تمدید است .
- کپی رایت : برای حفاظت از کارهای خلاقانه اصیل (شعر ، رمان ، فیلم ، آهنگ ، نرم افزار رایانه ای و معماری) است و به مالکان اجازه فروش، تولید مجدد یا توزیع کار خود را می دهد. در آمریکا مدت آن برابر عمر خالق به علاوه ۷۰ سال است .
- پتنت یا حق اختراع : حق مالکیتی است که بک مخترع تعلق می گیرد و بقیه را از ساخت ، استفاده ، واردات و غیره در زمینه آن اختراع محروم می کند .
در ادامه برخی مراحل اجرایی برای ثبت این مالکیت فکری در منبع بیان شده است که خاص کشور آمریکا است و مطالعه شود .

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی