نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

چشم انداز وبگاه : نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا برای آگاهی بیشتر انسان
ماموریت : نگارش و تولید محتوای مفید در همان راستا
موضوعات تحریریه : اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی ( با نگاهی علمی )
نویسنده : زهره دارابیان

"چشم ها را باید شُست" ؛
این شستشو آب نیاز دارد ؛
آب روشنایی است ؛
آب آگاهی است ؛
و در این بی آبی چشمه های خشک و جهالت را چه کنیم ؟
"جور دیگر باید دید" !
آب بها باید داد ،
از برای این آگاهی .

آخرین نظرات

اگر شما عطسه کردید احتمالا ً چیزی فضای داخل بینی شما را تحریک کرده یا غلغلک داده است . عطسه یک واکنش غیرارادی بدن است که هوا را به علت وجود یک محرک و سوزش داخل حفره بینی همراه با تولید صدا به بیرون می راند .

عطسه و روش های آن

هنگامی که بینی شما غلغلک داده می شود یک پیغام به یک بخش خاص از مغز فرستاده می شود ، این بخش از مغز ، مرکز عطسه نام دارد . سپس مرکز عطسه پیامی را برای تمام ماهیچه ها ارسال می کند که همه با هم متحد شده و یک پردازش شگفت انگیز و پیچیده را اجرا کنند ، که ما به آن عطسه می گوییم .

برخی عضلاتی که در این فرآیند درگیر می شوند عبارتند از : عضلات شکمی ، دیافراگم (که ریه های شما زیر آن قرار دارد و به تنفس کمک می کند) ، عضلات قفسه سینه ، عضلاتی که کنترل تارهای صوتی شما دست آن هاست و نیز عضلات پشتی حلق .

البته عضلات پلک فراموش نشود ! دقت کردید که همیشه هنگام عطسه شما چشمان خود را می بندید !

تمام این کارها مربوط به مرکز عطسه است که تمام این ماهیچه ها را مجاب کند تا با یکدیگر کار کرده و عامل محرک را از بینی خارج کنند . در هنگام عطسه ذرات ریز داخل بینی تا سرعت تقریبی 160 کیلومتر بر ساعت می توانند حرکت کنند .

محققان MIT با تصویربرداری فوق سریع در هنگام عطسه در مورد این تحقیق می کنند که دقیقا چه اتفاقی می افتد و قطره های ناشی از عطسه چه بلایی سرشان می آید . آن ها به وسیله ریاضیات در حال تجزیه تحلیل حرکت این ابر قطرات هستند تا بفهمن بیماری ها چطور سرایت می کند ؟

عوامل متعددی می تواند منجر به عطسه شود مثل گرده گیاهان ، فلفل ، نور خورشید ، پشم حیوانات و ... . اما در همه افراد یکسان نیست . مثلا ً عطسه هنگام برخورد با نور شدید که عطسه وابسته به نور نام دارد از هر 3 نفر تنها برای 1 نفر رخ می دهد .

 

ادامه دارد ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی