نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

چشم انداز وبگاه : نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا برای آگاهی بیشتر انسان
ماموریت : نگارش و تولید محتوای مفید در همان راستا
موضوعات تحریریه : اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی ( با نگاهی علمی )
نویسنده : زهره دارابیان

"چشم ها را باید شُست" ؛
این شستشو آب نیاز دارد ؛
آب روشنایی است ؛
آب آگاهی است ؛
و در این بی آبی چشمه های خشک و جهالت را چه کنیم ؟
"جور دیگر باید دید" !
آب بها باید داد ،
از برای این آگاهی .

آخرین نظرات

یکی از سوژه های داغ برای کارآفرینی به شکل تولید یا عرضه محصول یا خدمات موضوع "تنبلی" است . شاید کمتر کسی تا به حال مستقیماً به این شکل این موضوع را مطرح کرده باشد . ولی با بررسی خیل عظیمی از اختراعاتی که در طول روز با آن ها سر و کار داریم پی خواهیم برد بسیاری از آن ها برای اینکه ما آدم ها هر روز تنبل تر و کم تحرک تر می شویم ساخته شده اند .

کنترل تلویزیون تنبلی

مثلا ً نمونه بارزش کنترل تلویزیون است که نماد تنبلی موقع تماشای تلویزیون است . وگرنه واقعا انرژی مصرف شده برای پیاده روی تا پای دستگاه تلویزیون و عوض کردن کانال یا تغییر صدا واقعا انقدر زیاد بود که کنترل از راه دور ضروری به نظر برسد ؟ یا انقدر این کار سخت بود که نتوانیم یک روز تصور کنیم کنترل از راه دور تلویزیون ما گم شود ؟ اصلا مگر چنین اتفاقی امکان دارد ؟

 

شاید اولین باری هم که کسی این ایده به ذهنش رسیده باشد ، خیلی ها به او گفته باشند خیلی ایده مزخرف و مسخره ای است . به نظر ما که فروش نمی رود . ولی وقتی به عنوان یک آپشن روی تلویزیون ها ارائه شد خیلی هم وسیله مهیج و کارآمدی بود . خصوصاً برای افراد تنبل و خودخواه که تنها شبکه های مورد علاقه خود را تماشا می کردند و اجازه سرگرم شدن به دیگر افراد خانواده را هم نمی دادند .

 

اما امروز حتی وقتی یک لامپ می خریم ممکن است به همراه آن یک کنترل از راه دور ارائه شود . خیلی از لپ تاپ ها هم کنترل تنظیم صدا دارند . لوستر ها هم همین طور . پنکه های سقفی یا ایستاده که اصلا اگر کنترل نداشته باشند خریدار ندارد . فکرش را کنید ظهر تابستان خوابیده اید و دارید لذت دنیا را می برید ، بعد مجبور باشید برای کم و زیاد کردن میزان باد پنکه یا جهتش طبق سفارش افرادی که عین جنازه دور و برتان افتاده اند و دراز به دراز خوابیده اند از جای خود بلند شده به طرف پنکه رفته و آن را تنظیم کنید . واقعا درد آور است .

 

مردم کشور ما خیلی تنبل هستند . در این که شکی ندارید ؟! ما جوانان زیادی داریم که با وجود گذشتن از 18 سال مخارج روزانه خود را از والدین خود طلب دارند . تازه قر هم می زنند انتقاد هم می کنند که چرا انقدر کم برایشان هزینه می شود . من که پررو تر از نسل جدید در هیچ کجای دنیا ندیدم . هر چند خیلی افتخار سفر خارجی نداشتم ولی وقتی فرهنگ و آموزش آن ها را مطالعه می کنم یا فیلم های خوبشان را می بینم ماجرا کلا جور دیگری است .

 

حالا با این جامعه تنبل بازار ابداعات تنبل محور باید خیلی داغ تر از این حرف ها باشد . ولی این بازار بیشتر به دست بیگانگان است و خیلی هم موفق عمل کرده اند . البته همه تنبلی ها هم مختص کشور ما نیست و در همه جای دنیا طالب دارد .

 

ولی اگر دقت کنید حس تنبلی و بی تحرکی ما گاهی خیلی تحریک شده و دور و بر خودمان را پر از دم و دستگاه هایی می کنیم که هیچ استفاده ای از آن ها نداریم . تنها وقتی می شنویم و خبردار می شویم واااای فلان چیز به بازار آمده که فلان کار را می کند بدو می رویم و می خریم .

 

دستگاه های مسخره ای از سوزن نخ کن گرفته تا ماست ساز و قهوه جوش و خرد کن و ...

 

که بسیاری از این محصولات پس از مدتی از رونق افتاده و خیلی هم داخل خانه ها جا نمی افتد . برای مثال از خانم ها می پرسم شما از یک دستگاه غذاساز 19 کاره چه استفاده هایی می کنید ؟

اغلب خانم ها تنها از دو یا سه کار اصلی استفاده دارند . یعنی هم زن ، سبزی خرد کن ، آبمیوه گیری . این دستگاه ها معمولا تعداد زیادی رنده و ظرف های مختلف دارند که کارایی های متفاوتی دارد . ولی اغلب این بخش های حاشیه ای یک کالا یا آپشن های نمایشی هستند و حتی یکی دو بار در سال هم استفاده ای ندارد . اما حتی خود من هم اگر به بازار بروم و بخواهم از بین همه دستگاه های غذاساز یکی را انتخاب کنم و گزینه های زیر پیش رویم باشد :

 

  1. غذاساز 1 - 19 کاره - 800 هزار تومان
  2. غذاساز 2 - 25 کاره - 1 ملیون و 200 هزار تومان
  3. غذاساز 3 - 8 کاره - 650 هزار تومان
  4. مخلوط کن - 150 هزار تومان
  5. آسیاب برقی - 75 هزار تومان
  6. سبزی خرد کن - 250 هزار تومان

 

اگر بودجه متوسطی حدود 500 تا 700 هزار داشته باشم احتمالا گزینه 1 یا 3 را انتخاب می کنم

اگر پدر و مادرم برای تهیه جهیزیه با من بودند و از نظر مالی هم مساله ای نبود گزینه 1 را انتخاب می کردند

اگر خیلی کمالگرا بودم و می خواستم یک بار برای همیشه یک دستگاه خوب بخرم و پول اضافی هم داشتم احتمالا گزینه 2 را می خریدم

 

و اصلا به گزینه های دیگر فکر هم نمی کردم

 

در حالی که سه گزینه آخر نیاز واقعی من بود . برای یک خانم امروزی واقعا خرد کردن سبزی با دست خیلی چیز سختی است . در حالی که برای مادران ما یک کار عادی بود . یک سینی یا دیس بزرگ ، یک چاقوی تیز ، یک چاقو تیز کن ابزار ساده و ابتدایی برای خرد کردن سبزی ها بود .

اما بعد از آن دست ها سبز می شد ، چاقو نیاز به تیز کردن داشت ولی در نهایت یک حس تنبلی هم کمک می کرد که ما به دستگاه های خردکن رو بیاوریم . چون خرد کردن سبزی با دست آنچنان زمانی هم نمی گرفت !

 

حالا معلوم نیست شرکت های تولید کننده غذاساز ها از این تنبلی چقدر سود به جیب زده اند ، به خصوص برای آن تعداد کاربری اضافه دستگاه های مدل جدید که واقعا بلااستفاده است و اغلب در گوشه آشپزخانه ها خاک می خورد !!!

 

اصولاً در این گونه خرید ها چند جمله کاربردی و معروف هست که همه ما خوب آن ها را بلدیم :

  • حالا که می خوایم بخریم یه خوبشو بخریم
  • حالا که داریم پول میدیم یه 100 تومن اضافه بدیم اونی که بهتره رو بخریم

و ما خیلی ساده و بی اساس صرفاً به خاطر داشتن چیزهای بیشتر اصلا بدون اینکه بدانیم امکانات دستگاه به درد ما می خورد یا نه دست در جیب مبارک برده و جیرینگی برای یک سری اقلام بی مصرف پول زبان بسته را خرج می کنیم . هیچ وقت هم به آن فکر نمی کنیم که مثلاً چرا باید 100 هزار تومان پول که به سختی کسب کرده ام و برایش سگدو زدم دو روز دویدم را به راحتی دور بریزم ؟ ولی حالا اگر همان روز خریدن این دستگاه راننده تاکسی 200 تا تک تومان از ما اضافه بگیرد شب خوابمان نمی برد و تا سه روز بعد 50 بار جر و بحث خودمان با راننده را تعریف می کنیم و لعن و نفرینی هست که نثار روحش می کنیم .

 

پس تولید محصول یک کار ساده و الکی نیست که شب بخوابیم و در رویا طرح محصول جدید را ببینیم و صبح بلند شده شروع به طراحی و تولید کنیم . نیاز به مشاهده دقیق رفتار مردم و نیازهای آن ها داریم . شاید خیلی از این نیاز ها مربوط به مردم و فرهنگ ما نباشد و ما هم بتوانیم محصولی تولید کنیم که شایسته صادرات باشد .

مثلا محصولاتی که نیاز کشور های جهان سومی مثل عراق ، سوریه ، افغانستان و سایر کشورهای همسایه باشد .

 

چند نمونه از تنبلی ها و اختراعات وابسته : (لینک های فروش با این وبلاگ و نویسنده هیچ ارتباطی ندارند و تنها به منظور واقعی بودن محصولات ارائه شده است)

عینک مطالعه تنبل ها

عینکی که هنگام مطالعه در پوزیشن خوابیده به پشت نیازی به خم کردن سر نداشته باشد - فروش

تازه دست های آدم که خواب می رود و گزگز می کند بماند

یکی نیست یک نگهدارنده کتاب طراحی کند ؟!

کسانی که کتاب خوان هستند می دانند چه دردی است !

جوراب پا کن

جوراب پا کن ، نمی دانم اگر در ایران چنین چیزی باشد اسمش را چه می گذارند ؟

ماگ همزن دار وستااستور

ماگ (لیوان در دار) همزن دار باتری خور - فروش

که مبادا مجبور باشید قاشق چایخوری بردارید و داخل لیوان بگذارید و اوووووه هم بزنید !!!

تخم مرغ پز برقی

البته این تخم مرغ پز برقی برای موارد معدودی از جاهایی که آب و آتش پیدا نمیشه مناسبه
فقط دارم فکر می کنم اون جور جاها برق پیدا میشه یا نه ؟

فروش

اسکوتر سربازان تک تیرانداز

بدون شرح !

قیف بستنی چرخان

این هم قیف بستنی که راحت می چرخه و نیازی نیست زبان و لب و دهن خود را به زحمت چرخش دهید تا بستنی نوش جان کنید !

  • زهره دارابیـان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی