نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا

نگاهی تازه

چشم انداز وبگاه : نگاهی تازه و متفاوت به دنیـا برای آگاهی بیشتر انسان
ماموریت : نگارش و تولید محتوای مفید در همان راستا
موضوعات تحریریه : اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی ( با نگاهی علمی )
نویسنده : زهره دارابیان

آخرین نظرات

کپی کارانقسمت سوم : کپی کارها را بیشتر بشناسیم ؛

اشتباه نکنید ، کپی کننده ها آدم های بی همه چیزی نیستند ، شاید شما را از رفتار خود رنجانده باشند ولی آن ها به اعتقاد من خیلی هم قابل ستایشند ، چرا که ، بعضی ها حتی حال کپی کردن هم ندارند . کپی کار ها افراد سخت کوشی هستند . نمونه های موفق آن ها نیز وجود دارند ، مثلاً جک ولش یکی از مدیران جنرال الکتریک یک کپی کار موفق بوده است . اما در ایران اغلب کپی کارها عمر کوتاهی دارند ، شاید در حد طول زمان خاک خوری یک شرکت نوپا ، اما چرا ؟

ولع کپی کردن یکی از دلایل است . هر روز محصولات جدیدتری روانه بازار می شوند که نظر کپی کاران را به خود جلب می کند . کپی کاران عمدتاً به دنبال سودهای مقطعی و بالا هستند و به همین منظور از خیلی چیزها مثل کیفیت صرف نظر می کنند و سریع دست به کار می شوند تا از کسب سود عقب نمانند و نتیجه این تعجیل ها و سر از پا نشناختن ها می شود تولید یک محصول پیزوری که چند صباحی بیشتر نمی تواند مشتری جذب کند و هم بازار تولید کننده اصلی را خراب می کند ، هم خودش عمر کوتاهی خواهد داشت .

یکی از دلایل گمنام بودن و کوتاه بودن عمر تولید کننده ها در ایران وجود همین افراد کپی کار سودجو است که همچون انگل از ریشه تولیدکننده های اصیل تغذیه می کنند .

این افراد معمولاً پس از پخش تبلیغات فراگیر مثل تیزرهای تلویزیونی سوار بر موج تبلیغات شرکت اصلی و با سوء استفاده از نام و برند و اعتبار شرکت های معتبر و با سابقه سعی در تصاحب بخشی از بازار دارند . به همین علت خیلی از تولید کننده ها ترجیح می دهند چراغ خاموش کار کنند و با تبلیغات وسیع مخالفند و عقیده دارند تبلیغات دهان به دهان بسیار سود آور تر از تیزرهای تلویزیونی است ، چرا که در نوع اول زمان و استمرار فروش کالا بیشتر است اما در نوع دوم گرچه در یک بازه زمانی کوتاه شرکت به سود هنگفتی دست می یابد اما انگیزه کپی کاران برای سوء استفاده در کمین محصول آن هاست .

 

البته تذکر یک نکته اینجا خیلی اهمیت دارد ، خیلی از مردم عقیده دارند خیلی اوقات بسیاری از اجناس و کالاهای به اصطلاح Fake یا غیر اورجینال درست در حد کیفیت کالاهای Original خود هستند و همان کارایی را با قیمت کمتری نصیب مصرف کننده می کنند . بله امکان دارد چنین اتفاقی بیفتد ولی مردم باید به این درجه از کمال برسند که حمایت از محصولات تقلبی در نهایت به ضرر خود آن هاست بویژه اگر تولید داخل باشد ، دیگر انتظار داشتن ضمانت و یا گارانتی و جایی برای رسیدگی به شکایات یا قطعات یدکی انتظاری بس گزاف است . چرا که خیلی از این شرکت ها حتی ثبت قانونی نشده اند و با صرفاً با یک نام دهان پر کن مدت کوتاهی به عرضه کالا می پردازند . ضمن اینکه این محصولات کپی شده در واقع به نوعی مشروع و قانونی نیستند و نوعی دزدی از مال تولید کنندگان معتبر محسوب می شود و حمایت از آن ها باعث نابسامانی اقتصادی و هرج و مرج در بازار خواهد شد .

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که این افراد سودجو هرگز هزینه تحقیقات نکرده اند و یک طرح و ایده مفت مسلم را بدون کسب اجازه از صاحب آن تصاحب کرده اند و به حقوق تولیدکننده تجاوز کرده اند .

حمایت از این سری محصولات بی نام و نشان یا تقلبی باعث می شود تولیدکننده های معتبر هم مطابق سلیقه بازار عمل کنند ، آن ها که می بینند مشتری فقط به قیمت تمام شده کالا نگاه می کند به همین روال روی آورده و نتیجه تولید محصولات بی کیفیت ، بدون فکر اولیه و تحقیقات خواهد شد ، چرا که تفکر تولید کننده این می شود که " چرا برای کالایی که دو روز دیگر قرار است کپی و تقلبی آن وارد بازار شود این همه وقت و هزینه صرف کنم که بهای تمام شده آن چندین برابر شود ؟ "

 

اثرات معنوی :

 

کپی کاران همواره مورد لعن و نفرین هستند . مگر اینکه واقعاً محصولشان از کیفیت مطلوب برخوردار باشد و همه جانبه هواخواه مصرف کننده باشد که 1 در هزار چنین اتفاقی می افتد ، چون دیگر نمی توانند در جنگ قیمت رقابت کنند . محصولاتی که فاقد کیفیت اصیل باشند صدای مشتری ها را بلند می کند و باعث ایجاد نارضایتی می گردد .

 

از طرفی تولید کننده اصلی هرگز حس خوبی نسبت به دزد طرح ها و محصولاتش نخواهد داشت و اگر به انرژی حاضر در کائنات اعتقاد داشته باشید باید بدانید کپی کاران شاید موفق هم بشوند اما هرگز عاقبت خوشی نخواهند داشت چون فی نفسه کپی کردن از محصول دیگران کاری ناپسند و غیر اخلاقی است که باعث خراب کردن کار دیگران می شود . بسیاری از کپی کننده ها حوزه مشخصی ندارند و هر چند گاه یک بار محصول جدیدی که هیچ ربطی به قبلی نداشته را کپی می کنند . عدم تمرکز بر روی یک حوزه خاص باعث شکست شغلی آن ها می شود .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی